Öğretim Stratejisi: Dersin hedeflerine ulaşmayı sağlayan ve yöntem
seçimine yön veren genel bir yaklaşımdır. Diğer bir tanımda da öğretim
stratejisi; bir dersin hedeflerine ulaşılmayı sağlayan yöntem, teknik ve araç̧ gereçlerin
belirlenmesine yön veren genel yaklaşım olarak da ifade edilir. Stratejiler yöntemleri;
yöntemlerde öğretim tekniğini belirler. Başlıca öğretim stratejileri:
- Sunuş̧
(Alış̧) yoluyla öğretim:
- Buluş̧
(keşfetme) yoluyla öğretim:
- Araştırma
– inceleme yoluyla öğretim :
Öğretim Yöntemleri: Öğrenme ünitesinin hedeflerini gerçekleştirmek
amacıyla teknikleri içeriği araç̧ – gereci birbiriyle ilişkili bicimde hizmete
sunan bir öğretme yoludur. Bir dersin hedeflerine ulaşmak için kullanılan
yollara öğretim yöntemi denir. Başlıca öğretim yöntemleri:
Öğretim Stratejileri
1.
Sunuş̧/Alış̧ Yoluyla Öğretim:
Asubel, öğrenciler herhangi
bir bilginin gerekli gereksiz olduğunu bilemezler. Öğretmen söz
konusu bilgileri anlamlı bütünler halinde öğrencilerin düzeylerine
en yakın ve somut sekle
getirerek öğrencilere aktarması gerektiğini belirtmiştir.
Öğretmenin görevi, Eğitim durumlarını iyice düzenledikten
sonra, en uygun araç̧ – gereci seçip
kullanarak; konuyu genelden özele doğru sistemli ve anlamlı
bir biçimde öğrencilere sunmak
olarak özetlenebilir. Bu işite bilgilerin iyi düzenlenmiş̧
ve sıralanmış̧ olması ön koşuldur.
Sunuş̧ yoluyla öğretme, bilgilerin çok dikkatli bir şekilde
düzenlenmiş̧, sıralanmış̧ ve öğrenci
tarafından alınmaya hazır bir durumda verilmesi sürecidir.
Bu yolla yapılan öğretimde önce
genel ilke ve kavramlar verilir ve bunu ayrıntılı bilgilerin
izlemesidir.
Sunuş̧ yoluyla öğretimde bilginin hiyerarşik bir yapı içerisinde
anlamlandırılarak öğrencilere
aktarımı genelden, özele yani tümdengelim yoluyla gerçekleştirilir.
Buna önce ilkenin verilmesi sonra da örneğin sunulması yöntemi de denir. Bu
strateji öğrenci açısından bakıldığında alış̧ yoluyla öğrenme, öğretmen açısından
bakıldığında sunuş̧ yoluyla öğretme olarak ifade edilir.
Özellikleri:
Öğretimde tümdengelim (genelden – özele) doğru hiyerarşik
bir yapı ve sırayla gerçekleştirilir.
Önce genel kavram, ilke ve genellemeler verilir. Sonra da
daha özel bilgiler ve örnekler verilir.
Bilgi düzeyindeki hedeflerin kazanılmasında kullanılır.
Daha çok öğrenme etkinliklerinin başlangıcında
(derslerin giriş̧ bölümünde) kullanılır.
Çocuklar anlatılan konuyla ilgili bir ön bilgiye sahip olmadığı
için.
Soyut kavramların öğretilmesinde kullanılmalıdır. Bu yüzden
öğrencilerin soyut işlemler
dönemine geçtikleri zamanlarda yani ilköğretimin 5.
sınıfından itibaren kullanılması gereklidir.
Ne öğretmen, ne de öğrenci merkezlidir. Öğrenci ve öğretmen
etkileşimi yoğundur.
Anlatılan konu ile ilgili bol sayıda örnek verilerek
bilgiler öğrencilerin kafasında
somutlaştırılır.
Zamanla ilgili bir sorun var ise bu strateji
kullanılır.
Öğretmenin düzenlediği ve öğrencinin aktif olduğu bir yaklaşımdır.
Öğrencilere hazır bilgiler anlamlı olarak aktarılır.
Herhangi bir konu ile ilgili ön öğrenmelerin yeterli olmadığı
ve konunun yeni öğretileceği
durumlarda kullanılır.
2. Buluş̧/Keşfetme Yoluyla Öğretim:
Bruner’e göre öğrenmede
konu alanın yapısını anlama önemlidir. Bunun için öğrencinin
öğrenmede aktif olması ve buluş̧ yapması gerekmektedir. Öğrenci
sınıfta bağımsız ve girişimci olmalıdır. Öğrenci merkezli eğitimin uygulamasına
dayalı bir yaklaşımdır. Buluş̧ yoluyla öğrenmede öğrencinin kendi gözlemleri ve
etkinliklerine bağlı olarak bilgi, kavram, ilke ve genellemeye ulaşması teşvik
edilir. Bruner’a göre öğrenci bilgiye kendisi ulaşmalı adeta keşfetmelidir. Öğrenciler
bir bilim adamı gibi bilgiyi kendileri yapılandırmalıdır. Bunun için aktif araştırmacı
olarak, deney yapmaya, ilke ve kavramları bulmaya yönlendirilmelidir. Böylece öğrenciler
kendisine güvenen, olumlu benlik geliştiren ve bağımsız bireyler olarak yetişirler.
Bruner’a göre önemli olan
bir konunu bilgisine ulaşmak değil; o bilginin altında yatan mantığı öğrenmektir.
Bilgiye ulaşma yolarını öğrenmektir.
Konular özelden, genelden doğru
yani tümevarım yaklaşımıyla işlenir.
Kavrama, uygulama, analiz, sentez
gibi hedef alanlarının kazandırılmasında önemlidir.
Buluş̧ yoluyla öğretim
stratejisinde daha çok etkinlikler/geliştirme bölümünde kullanılır.
Çok zaman alacağı için eğitimde
ekonomiklik ilkesine dayanmaz.
Öğrenci merkezli bir yaklaşımdır.
ilke kavram ve genellemelere öğrenci ulaşır.
Tümevarım yaklaşımı
kullanılır. Öğrencinin merak ve keşfetme isteği harekete geçirilir.
Öğrencinin bilgiye araştırma,
inceleme ve problem çözme yoluyla ulaşması sağlanır.
Öğretimin tümevarım yaklaşımıyla
islenmesinde, öğrencilerin sezgisel düşünme güçleri
geliştirilerek konulara ilişkin kanıtlarla tahminde
bulunmaları ve bunları sistemli olarak araştırarak test etmeleri sağlanır. Örneğin;
Karadeniz Bölgesi’nin temel iklim özellikleri öğrenildikten sonra bir harita üzerinde
bu bölgede hangi bitki türlerinin yetiştirilebileceği konusunda tahminde
bulunmaları istenerek, hangi tahminlerin doğru olduğu bilimsel olarak araştırılır.
Öğrencide merak, araştırma
ve belirsizlikten kurtulma süreçleri kullanarak, ilke ve genellemelere ulaşmaları
sağlanır.
Uygulama Aşamaları:
- Öğretmenin
örnekleri sunması
- Öğrencilerin
örnekleri açıklaması
- Öğretmenin
ek örnekleri vermesi
- Öğrencinin
ek örnekleri açıklaması ve öncekilerle karşılaştırması
- Öğretmenin
ek örnekleri ve örnek olmayan durumları vermesi
- Öğrencilerin
zıt örnekleri karşılaştırması
- Öğretmenin
öğrencilerin belirlediği özellikleri ve ilkeleri açıklaması
- Öğrencilerin
belirledikleri özellikleri ve ilkeleri düzenlemesi
- Öğrencilerin
ek örnekleri vermesi
3. Araştırma – İnceleme Yoluyla Öğretim:
J. Dewey tarafından geliştirilen
bu yaklaşımda öğrencilerin araştırma ve inceleme yaparak
öğrenmeleri sağlanır. Öğrencilerin sınıf içi ve sınıf
dışı etkinliklerle yaptığı problem çözme
Öğrencilerin hayatta karşılaşabilecekleri
zorluklara karşı dirençli olmalarını hedeflemiştir, J. Dewey. Öğrenciler öğrenim
hayatı boyunca problemler çözmelidirler. Problemler hayata dair olmalıdır.
Bu yaklaşıma yönelik öğretme
etkinliğinde sorun (problem) çözme yöntemi izlenir. Öğretmen, buluş̧ yoluyla öğretimde
olduğu gibi, yine bir yol göstericidir ve gerektiğinde yönlendirici konumunda
bulunur. Böylece öğrenci, araştırmalar incelemeler yaparak bir sorunun nasıl
çözümlenebileceğini öğrenmiş̧ olur.
Öğrencilerde yaratıcılık,
demokrasi gibi ilkeler gelişir. Tümevarım yöntemi kullanılır. Uygulaması:
Problemin hissedilmesi
Problemin tanımlanması
Problemin hissedilmesi
Problemin tanımlanması
Problemin çözümü ile ilgili hipotezleri kurma
Problemin çözümü için yöntem geliştirme veri toplama Hipotezleri test etme
Çözüme ulaşma ve sonuçlandırma
Problemin çözümü için yöntem geliştirme veri toplama Hipotezleri test etme
Çözüme ulaşma ve sonuçlandırma
Tam Öğrenme Modeli
Hedef –
davranışların belirlenmesi
İşlenecek konuların
ve ünitelerin giriş davranışlarının kontrol edilerek (test edilerek)
öğretimin
başlaması, (hazırbulunuşluk testi uygulama).
Öğretim sürecinde
öğretim hizmetlerinin kullanılması (dönüt, ipucu, düzeltme, öğrenci
katılımı).
Konular ya da ünite
bitiminde tekrar test yapılması (izleme testi yapılır, başarı testi yapılmaz).
İzleme testi ile öğrenme eksiklikleri belirlenir.
İstenilen öğrenme
standardına ulaşmayan öğrenciler için tamamlayıcı öğretim etkinliklerinin
yürütülmesi. Bloom’a göre her öğrenci hedef –
davranışların en az %70’ine ulaşması
gerekmektedir. Geçemeyenlere tamamlayıcı etkinlikler
uygulanır.
Bütün
öğrencilerin istenilen öğrenme standardına ulaştığı belirlendikten sonra
bir sonraki
üniteye geçme.
Bilişsel ve
duyuşsal davranışların kazanılmasına ait bir öğrenme yaklaşımıdır.
ilave (tamamlayıcı) öğretim etkinlikleri için yapılması
gerekenler:
Konuyu tekrar ve bol
örnekle anlatma
Bire bir öğretim
yapma
Küme çalışmalarını
yapma
Evde ek öğretim
yada ödev verme
Programlı öğretim
Öğretim Hizmetlerinin Niteliğini Oluşturan Değişkenler
İpuçları :
Öğrencinin öğrenme sürecinde neyi, niçin ve nasıl öğreneceğini
gösteren
mesajlara ipuçları denir. Öğrenmeleri kolaylaştıran tüm
iletiler ipucudur. Đpucu, öğrenciye öğrenilecek olan konunun ne olduğu,
neyi yapması gerektiği ve nasıl yapılacağını açıklamada kullanılacak
mesajların tümüdür.
Başlıca İpuçları:
Sorular sorma, örnekler verme, açıklamalar yapma, kaynak
kitaplar, gerçek varlıklar ve olaylar,
numuneler ve modeller, konuşama sırasındaki vurgular, ses
tonu, yönergeler, grafik, şema ve haritalar.
İpuçları öğrencinin ne yapması gerektiğini, konuyu
anlamasını, karmaşık ve soyut konuların daha hızlı ve etkili anlaşılmasını
sağlar. ipuçlarının öğrenci başarısındaki, değişkenliği yaklaşık
%15’tir.
ipuçlarının işlevi:
%70 barajına
ulaşamayanlar için yapılan.
Dikkati sağlar,
öğrenciyi hedeften haber eder. Hedef – davranışlarla ilgili ön bilgileri
hatırlatır. Öğrenci katılımını sağlar. Öğrenme güçlüğü çekilen
konuları kolaylaştırır.
Öğrenme
eksiklikleri göstermez.
Öğrenci Katılımı: Katılma, öğrencinin istenen
davranışı kazanması için kendine sağlanan
işaretlerle belli bir düzeyde açık yada örtük olarak
etkileşmesi ve bu çabayı davranışı kazanmaya kadar devam ettirmesidir.
Kısaca öğrencinin kendisine sağlanan öğretme durumunun ilgili öğeleriyle
etkileşmesi ve bu etkileşimi davranmışı kazanıncaya kadar sürdürmesidir.
Pekiştirme: Davranışların tekrar edilme sıklığını
artırma işlemi pekiştirmedir. Bu işlemi uyarıcılara da pekiştireç denir.
Dönüt – Düzeltme: Anında uygulanmalıdır. Dönüt
en genel anlamda, öğrenciye yaptığı bir davranışın sonucu ile ilgili bilgi
vermektir. Öğretmenin öğrenciye sorduğu sorulara aldığı yanıtlarla ilgili
onlara bilgi vermesi, “doğru”, “yanlış”, “eksik” gibi yanıtların doğruluk
derecelerini bildirmesi öğrenciler için dönüttür. Öğretimdeki
ağırlığı en fazladır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder