Öğretim Stratejileri
Araştırma incele stratejisi:
Öğrencilere sunulan
bir problem senaryosunda öğrencilerin bilimsel süreç basamaklarını kullanıp,
kendilerine özgü çözüm yolları üretmeleridir.
Öğretmen, rehberdir.
Öğrenci, aktif ve merkezdedir.
Öğrenci, aktif ve merkezdedir.
Öğrenci süreçte
tamamen hipotetik düşünür. İsterse tümden gelimsel isterse de tümevarımsal
yöntemi kullanırlar.
Zihinsel beceri
kullanılır ve geliştirilir.
- Süreç öğrenci etkinliğine dayalı olup problem
çözme yaklaşımı temel alınır.
- Tümevarım, tümdengelim, anoloji, hipotetik,
yöntemleri birlikte kullanılır.
- Gerçek yaşama ait problemler ele alınır. En önemlisi bu.
- Bilimsel problem çözümü becerisi ile bilimsel
düşünme becerisi kazanımları ön plandadır.
- Bilimsel problem çözme basamakları kullanılır.
- Dersin daha çok sonuç bölümünde kullanılır.
- Öğrenci merkezde, öğretmen rehberdir.
- Uygulama ve üst düzey kazanımlar (Analiz, sentez,
değerlendirme) ön plandadır.
- Problem çözme + neden – sonuç ilişkisi kurma +
yaratıcı + yansıtıcı analitik ve eleştirel düşünme becerileri geliştirme
ön plandadır.
- Sınıf içi + Sınıf dışı etkinliktir.
- İş birlikli öğrenme temel alınır.
- Sınıf sayısı az olmalıdır.
Araştırma
stratejisinin en büyük dezavantajı her öğrencinin ilk denemede problemi
çözememe ihtimalidir.
Araştırma
İnceleme Stratejisinde Bilimsel Problem Çözme Basamakları
- Problemin fark edip belirlenmesi.
- Problem hakkında bilgi toplayıp problemin
tanımlanıp sınırlandırılması.
- Veri toplama aracı geliştirip verilerin uygun
kişilerden toplanması.
- Hipotezlerin oluşturulması.
- Hipotezle ilgili veri toplar. O verileri analiz
eder. Ve o hipoteze uygun yöntem ya da ölçme aracı bulacak.
- Hipotezi test et. Dene.
- Sonuç ve çözüm.
Bruner tarafından
Bilişsel Kuram çerçevesinde oluşturulmuştur.
Öğretmenin verdiği
örnekler ve yönelttiği sorular yardımıyla, öğrencilerin, bir konudaki temel
kavram, ilke ve genellemeleri bulmaları ve keşfetmeleri.
Öğretmen, rehberdir.
Öğrenci, aktif ve merkezdedir.
Öğrenci, aktif ve merkezdedir.
Öğrencilere örnekler
vererek sezgisel düşünme becerilerini geliştiririz. (Merak ve keşfetme gibi
içsel güdüler harekete geçirilerek buluşu gerçekleştirmek)
Parça – Bütün – Parça
yani tümevarımsal bir temeldedir.
- “Örnek – Kural” stratejisidir. Önce örnek verilir
sonra tanım bulunur.
- Sürecin sonunda öğrenci kural ve genellemelere
ulaşır. En önemli budur.
- Daha çok kavrama ve uygulama düzeyinde kazanımlar
ön plandadır. Uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeyine de
çıkabilir. Lakin bilgi düzeyinde bir işe yaramaz.
- Tümevarım yoluyla öğretim yapılır.
- Sezgisel düşünme ön plandadır. Öğretmen
öğrencilere olacakları ve bulacakları şeyleri söylemez. İpucu veya
örneklerle hissettirir.
- Sınıf içi bir etkinliktir. Sunuş ile ortaktır.
- Öğrenci merkezde öğretmen rehberdir.
- Dersin daha çok gelişme bölümünde kullanılır. Sunuşta
girişti.
- Öğretimde içsel pekiştireçler kullanılır.
- Problem çözme sürecidir.
- Sınıf sayısı az olmalıdır.
- Soyut bilgi, olguların öğretiminde kullanılmaz.
- Öğrencinin, ilgi, merak ve güdülenme düzeyi ön
plandadır.
- Öğrenciler birer küçük bilim adamı olarak
görülür. Buluşta da anlamlı öğrenme vardır. Ama bağlantıları öğrenciler
kurar.
Buluş
Yoluyla Öğretim Boyutları
Yapılandırılmamış
Buluş
|
Yapılandırılmış
Buluş
|
|
|
Her zaman buluş,
sunuştan daha uzun sürer.
- Öğretmen konuya ilişkin örnek sunar.
- Öğrenciler örnekleri tanımlar, betimler.
- Öğretmen ek örnekler verir.
- Öğrenciler ek örnekleri tanımlar ve verilen
örnekleri karşılaştırır.
- Öğretmen zıt örnek verir.
- Öğrenciler örnekleri karşılaştırır.
- Öğrenciler tanımı yapar. İlke ve genellemeye
gider.
- Öğrenciler yeni örnekler verir.
Derste izlenen genel
yol olan öğretim stratejilerinden sunuş yoluyla öğretim stratejisine göz
atacağız.
Sunuş Yoluyla Öğretim – Alış Yoluyla –
Anlamlı Öğrenme
Ausubel tarafından
Bilişsel Kuram çerçevesinde geliştirilmiştir.
Bir öğretmen, bir
konudaki temel kavram, ilke ve genellemeleri ardışıklık ilkesine göre
öğrencilere açıklamasıdır, aktarmasıdır. Yani sunmasıdır.
Öğretmen, aktif ve merkezdedir.
Öğrenci, yarı aktiftir.
Öğrenci, yarı aktiftir.
Sunuş yoluyla öğretim
stratejisinde öğretmen temel kavram ve ilkeleri açıkladıktan sonra
öğretmen örnek verir, soru – cevap yapar, kavram haritaları
oluşturur ve öğrencileriyle yoğun bir etkileşim yaşar.
Sunuş Yoluyla Öğretim, Düz Anlatım demek değildir. Çünkü
anlatım yönteminde bilgiyi öğretmen açıklar, öğrenci pasif bir şekilde dinler.
Bütün – Parça – Bütün
yani tümdengelimsel mantıkta bilgi öğrenciye sunulur.
Anlamlı öğrenme nedir?
Yeni bilgiyle ön bilgi
arasında bağlantı kurarak öğrenmenin kalıcılığını arttırmak.
Yaparak – Yaşayarak
öğrenme olmadığı için üst düzey bilişsel kazanımlar için kullanışsızdır.
- “Kural – Örnek” stratejisidir. Önce tanım
yapılır. Sonra örnek verilir.
- “Anlamlı Öğrenme” temel alınır.
- Tümdengelim yoluyla öğretim yapılır. Genelden
özele.
- Ön organize ediciler yoluyla içerik öğrenciye
aktarılır.
- Kavram haritaları içeriğin aktarımında önemlidir.
En çok bu kullanılır.
- Öğretmen merkezlidir. Öğrenci aktif alıcı
konumundadır.
- Dersin daha çok giriş bölümünde kullanılır.
- Bilişsel alanın bilgi ve kavrama düzeyinde
hedeflerin kazanımı da etkilidir.
- “Soyut, Sosyal ve Sözel” içeriğe ait bilgilerin
aktarımında kullanılır.
- Kalabalık sınıflarda, az zamanda çok şeyin
anlatımında kullanılır.Bu nedenle ekonomiktir.
- Bireysel farklılıklar önemli değildir. Öznellik
yok, nesnellik hakim.
- Sınıf içi etkinliktir.
- İletişim sözeldir ve öğretmen öğrenci
arasındadır. (Ulan zaten sınıftayız, öğrenciyle muhtar arasında olacak
değil ya)
- Dışsal pekiştireçler kullanılır. İç motivasyon
yok denecek kadar azdır.
- Materyal, araç – gereç, model, numune, grafik,
tablo… kullanılarak kalıcı öğrenmeler sağlanır. Hem anlat hem de materyal
kullan.
- Öğretmen, soru – cevap, mizah, örnek olay ve ses
tonu kullanımıyla sözel destek kullanarak sunumu sıkıcı olmaktan
kurtarmalıdır.
Sunuş
Yoluyla Ders İşleme Adımları
- Öğretmen ilke(kural)
genellemelerini açıklar.Yani temel kavramları açıklar.
- Öğretmen kavramları
tanımlar.Yani alt kavramları açıklar.
- Öğretmen konuyla
ilgili örnek verir.
- Öğretmen konuyla
ilgili olmayan zıt örnek verir.
- Öğrenciler kendi
örneklerini verir.
- Öğretmen konuyu
özetler.
- Öğretmen dersi
değerlendirir.Nesnel ve sonuca yönelik değerlendirme.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder